torsdag 21 mars 2013

En ny mysig helg med mina goa sy- väninnor



Nu har det varit en sån där helg igen!

En sån där mysig helg med mina goa sy- vänner, tyger, trådar och symaskinen förstås.

Det var dags igen för en sammankomst i Grycksbo.

Eva och jag packade in oss i "Dunderklumpen" på morgonen, och for iväg.
Fnittret och skratten startade redan där, innan vi ens hade kommit utanför stadsgränsen.
Det brukar inte ta så lång tid innan vi "är igång".....

I Grycksbo, där Suss redan hade kommit kvällen före, startade en liten epidemi, alla skulle sy små väskor, typ beautyboxar.



Evas vackra färgglada nesse

 
Ankis nesse med glada katter på



Sulans nesse blev så här....
Ankis till vänster och  Annelies med de glada drakarna...
 

Alla sydde en sån utom jag, som sydde vidare på ett UFO, som snart börjar bli klart. Det är bara själva baksida, vadd och själva quiltningen kvar.



Sydde åxå ett litet förkläde Myran, mitt barnbarn, som hon ska ha när hon hjälper mormor att baka t.ex.

Hade åxå "Traktor- täcket" med mig. Det täcket som mitt andra barnbarn Albin ska få. 
Myran fick ett katttäcke och Albin får ett traktor-täcke. Det är väl rättvist.



Sedan hittade jag en liten sydd mus på en av quiltsidorna på Facebook, så Anki och jag gick in på nätet för att leta efter mönstret.
Vi kunde skriva ut mönstret efter mycket om och men, men vi lyckades inte skriva ut bilden. (Det var en kinesisk sida, så det var inte helt lätt att läsa var du skulle trycka, när du ville skriva ut nåt.)

En son kom, och han sattes genast på projektet "Skriva ut bilden".
Han kom efter en stund, och hade lyckats skriva ut den (så klart), och hade använt sig av Google Translator för att översätta kinesiskan till svenska.
Jag hade högläsning av beskrivningen.....å det var lääänge sedan jag hade såååå roligt. En massa svenska ord, som absolut inte betydde nåt ihop ......ingen förstod nåt, så det var nog tur att vi listade ut, (med vår erfarenhet :-)) hur man skulle sy, utan att använda någon beskrivning!
Oj så många skratt det blev, t.o.m. så att tårarna rann!

Men söta blev dom, även om de blev liiite för stora för att ha parkeringsmynt i.
Ska sy flera, och då sy dem lite mindre, så kan man ha den liggande i bilen, och förvara enkronor i.

 
Lev Väl alla mina goa vänner....och sömnadsdagar i Grycksbo....det är friskvård det !!



8 kommentarer:

  1. Sydager er helsebot!! Og så mye flott dere sydde på deres sydager!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Ja dessa dagar är guld värda för oss alla som är med!

      Radera
  2. Det låter helt underbart det som Du skriver och berättar. Jag kan gott tänka mig att denna helgen i Grycksbo var rena vitamininjektionen för Er!

    Dollandesign

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, man kan knappt vänta tills det är dags nästa gång...man längtar såååå !

      Radera
  3. Ja tänk vilken tur vi har varandra..Pusssss

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAAA Anki, det är tur att vi har varandra !!
      Pusspuss

      Radera
  4. Roliga saker, härliga färger och kreativitet. :-) Tycker om de färgglada necessärerna:-) Och traktortäcket är verkligen supercoolt!
    Allt gott till dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Carina, jodå färger och kreativitet gör ju att man överlever vardagen och dess bestyr! Ååå vi haar så roligt, kan jag meddela!!

      Radera