måndag 7 juli 2014

Midsommar och syveckan i Grycksbo

Midsommar var kall, mycket kall och fuktig i min del av världen. 


Firade den hemma i byn tillsammans med grannarna och en del av familjen. Det var trevligt, med alla "ingredienser" som kännetecknar en bra och traditionsenlig midsommar. Men kylan var riktigt besvärlig, speciellt för mig som inte ens kunde svänga runt majstången. Men men, det finns ju filtar, som man kan använda. Det blev i alla fall en ovanligt tidig midsommarafton.

Packade sedan alla mina sy- saker så gott jag kunde. Å så kom Maggan och hämtade mig, för vidare transport till Grycksbo.
Å det stod inte på förrän hela gänget var samlat i Grycksbo, alla ivriga att få komma dit, börja sy och få njuta av varandras sällskap.
Många fina saker skapades denna vecka. Mitt fokus låg på två beställda väskor, en uggleväska och en kattväska.

                                             Uggleväskan i grönt



    Kattväskan är i linne och bomull.


Hann med att sy färdigt ett litet docktäcke åxå, som Myran fick.

Eva (evassyrum) kom en dag till "gänget"med små charmpacks 2 x 2 inch, och utmanade oss att göra nåt av den.Vi fick lägga ett tyg, om vi ville.
Mitt  bidrag blev ett docktäcke.......

En sak som glädjer mig särskilt mycket var att, min dotter som varit med i några år på våra vecko-sy- träffar på sommaren, verkar ha blivit väldigt fast och intresserad av den här hobbyn.

Hennes intresse tidigare har varit ganska svalt och lite avmätt, men nu har hon verkligen nappat på kroken.



Det här är hennes skörd från veckan, trots att hon inte kom förrän på tisdag kväll p.g.a. jobb.
Fina saker tycker jag!
Stolt moder faktiskt!

Lev Väl alla mina vänner därute....och glöm inte friskvården !

5 kommentarer:

  1. Jag kan gott tänka mig att Du har haft en alldeles underbar syvecka i Grycksbo!
    Detta är något som fler borde ta chansen att få vara med om, tycker jag

    Dollandesign

    SvaraRadera
    Svar
    1. .Jaa, det är alltid nåt att längta till, syveckan i Grycksbo. Men vi har ju flera sy- träffar, när vi samlas och syr ihop, som åxå är jättehärliga och inspirerande. Det är alltid roligt att sitta ihop med någon annan och sy.

      Radera
  2. Gull-Myran, så fin på midsommaraftonen, trots det kalla vädret!
    Bägge dina väskor är såååå läckra och jag skulle kunna tänka mig att lägga en beställning på en uggleväska - men i rosa, naturligtvis! :-D))
    Fia gjorde ett fantastiskt jobb på sina få dagar - och visst är det kul när intressena är lika! ;-)
    Massor med kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva, men du får nog sy din egen uggleväska i rosa....hahahahaha.....Är väl inte alltför sugen på att sy så många till...

      Jaa, Fia gjorde många fina saker under veckan...och jag tror att hon blev riktigt biten den här gången. Hon vill ut och köpa mera tyger..och köpa stiff- stuff...eller fliff- fluff, som hon säger......

      Radera
  3. Såg din uggle väska live idag när min arbetskamrat kom till jobbet.
    Den är ju superläcker

    SvaraRadera