lördag 10 mars 2012

Äntligen !!!

Äntligen har jag fått iväg en stor vävstol, som stått i vägen i mitt syrum i ca 20 år !
Vävstolen har flyttat ner i källaren, och jag trivs sååå bra som särbos ! Där nere kan "han" bo, och  inte vara uppe i mitt syrum och ta en massa plats.

Till saken hör ju åxå att  jag har snedtak på båda sidorna, så det är ju inte helt lätt att möblera heller, så "han" har fått stå (nästan) mitt i rummet, och ta en hiskeligt massa plats,som jag nu kan använda till nåt roligare.

Jag gick ju en två terminers kurs i vävning för många år sedan, och det var ju jätteroligt.
Och sporrad blev man att väva, men sedan "kröp" tygerna på mig igen, och den lilla tid man hade, när man var småbarnsmamma, användes till att roa mig vid symaskinen.

Så nu har jag längtat efter att få städa ordentligt i syrummet, och det är det som jag håller på med nu. Har kastat iväg 8 kassar med gamla tyger, gamla böcker och gamla tidningar och än är det bara halvfärdigt!!


Här kommer det en bild från igår kväll, då jag fortfarande hade många timmar av städande kvar.
Jag har ju hållit på i några timmar nu åxå, och än är jag inte klar på många timmar!!!!


Naturligtvis hade jag hjälp i mitt fejande, en som bevakar mitt arbete och ser till så att jag gör rätt och inte slarvar i nåt hörn.




"Lilla Vit" förstås, som alltid ska vara med när det händer nåt!! Och som, för det mesta, är väldigt mycket i vägen!!

Nej, mina kära vänner, nu måste jag gå upp i syrummet igen, och fortsätta med friskvården!! Ska sätta in en bild, när hela det här "spektaklet" är över och det är snyggt och städat däruppe.

Lev Väl!! Tänk på friskvården!!

7 kommentarer:

  1. Klart Lilla Vit ska vara mitt i - det är ju hennes plats! Tycker det lät väldigt skönt att ni har blivit särbos. Ska man bara "ta plats" så gör man sig bäst i källaren! M a o kommer du, till och med, att få svängrum, nu då! Okey, kanske inte som räcker till att dansa på men dock, svängrum!;-)
    Kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du Eva, det finns t.o.m. plats kanske för att vara två eller kanske tre som kan sy samtidigt....så nu ligger du illa till hörrö........ ;-))


      Kram

      Radera
    2. Det tycker jag om!!:-))

      Radera
  2. Så flink du er som klarer å kaste noe! Og det blir deilig å få bedre plass, kanskje også flere syplasser. Det er hyggelig å sy sammen!
    Men det er en "fordel" med en vevstol: Det er plass til å legge fra seg veldig mye på den! Det vet jeg av erfaring......( smil)
    Gleder meg til å se bilder når alt er på plass!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vet du Grete, det var inte svårt att kasta "gammalt skräp" alltså tyger från det glada 70- talet....ganska fula och en del av dem har jag redan sytt med, och kan absolut inte tänka mig att sy med dem igen.
      Kommer bilder snart på mitt nystädade syrum!!

      Radera
  3. Vad spännande att följa din "röjning". Lilla Vit har nog full koll ......katter har en märklig medfödd förmåga som gör att de alltid är "i vägen" (i vår värld, INTE kattens) :o)
    De bara "pressar tyger"....om man nu skulle fråga.

    Och så en mycket viktig uppgift..... se till att vi tar paus.(som för dem är att bli kliad).
    Lycka till med städningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då RJ nog tar jag små pauser....ibland hittar man ju nåt som man hade glömt att man hade, och då blir det automatiskt en liten paus. Eller åxå är det någon av katterna som pockar på uppmärksamheten.

      Bild kommer på syrummet som det ser ut nu :-))

      Radera