måndag 5 mars 2012

En strålande skön söndag




En sån här skön söndag hade jag!!

Det ni ser på bilderna är Vasaloppspåret i strålande sol, i Oxberg. Dit åkte vi tidigt på söndag morgon, för att titta på Vasaloppet på plats.

Det har varit en önskan sedan många, många år, att få se Vasaloppet  på riktigt. Visserligen vet jag att man ser mycket bättre, får en bättre överblick på TV- sändningarna, men det finns en sak som saknas när man sitter hemma i TV- soffan...........stämmningen runt spåret !

Och när solen skiner och värmer, och man har matsäck med sig så att det räcker till "nästa torsdag",  då är det i alla fall bra mysigt, att bara sitta där och se alla sorters människor åka förbi.

Det finns alla former och varianter av Vasaloppsåkare, väldigt många gamla, äldre, som åkte. Det fanns riktigt unga, både pojkar och flickor, och naturligtvis en hel del medelålders. En del hade bråttom och en utmärkt teknik, medan en del mera "hasade" sig fram.

Elitåkarna som kom först, det bara "svischade" till å så var de borta! Det gick hiskeligt fort för den gruppen.
Efter några timmar så kom  "blåbären", åkare med  (kanske) lite sämre träning och kondition och med diverse olika klädstilar. Den vanligaste var joggingbyxor och någon form av anorak, med det fanns Gustav Wasa- klädsel, en som åkte i en svartvit ko- dräkt med svans (!) och en dam åkte i klänning!!!


Hur som helst, så måste jag väl säga att jag fick " blodad tand". Skulle nog gärna vilja åka dit nästa år åxå, om det är väderlek för det. Det var en rolig och skön tillvaro, att sitta i en stol vid sidan om spåret och "slänga käft" med en del av åkarna, som var avundsjuka för att vi fick sitta ner i solen!

Nej, nu väntar syrummet! Har äääääntligen fått bort vävstolen från Syrummet, så nu ska här städas och möbleras!!!!

Lev Väl alla mina vänner....och tänk på friskvården!!!


6 kommentarer:

  1. Jaa, vilken dag det var - helt otroligt väder och just inget bak-halt(hade lagt en kudde i soffan) och gott fikabröd! Blev nästan orolig ett tag där när jag kom till "att du fick blodad tand" - då tänkte jag att jäklar nu får vi lov att åka till Mora och heja fram Annika i spåret nästa år - men sedan såg jag ju att det var lugnt!
    Kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, ingen fara.....mina knän håller nog inte för såna strapatser...Mina knän håller bara för att sitta bredvid spåret....Kram

      Radera
  2. Det så flott og fristende ut! Det må minst være så flott om jeg skal ut på ski! Men å stå og heie på andre.....
    Takk for kommentar hos meg! Kanskje de "svenske" fargene på min løper bare avslører at jeg er "kvart" svensk?

    SvaraRadera
  3. Du förstår Vasaloppet är alltid Vasaloppet, och det ger en speciell stämmning....

    Så du är en kvarts svensk??? Kul....då är vi landsmän, då???

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder. Men de åker ju så jädrans fort nuförtiden.....nää...jag håller med dig...sitta på en skön stol och titta på och på sin höjd motionera stämbanden :o)

    SvaraRadera
  5. Det är precis min stil PJ.....sitta stilla och titta på andra som motionerar....:-))

    SvaraRadera